Hogyan könnyítsük meg szülőként az iskolakezdést? – 5+1 tipp a Tudorka Műhelytől

Hogyan könnyítsük meg szülőként az iskolakezdést? – 5+1 tipp a Tudorka Műhelytől

Az iskolakezdés a gyerekek életében egy fontos pillanat. Sok helyen olvashatunk az iskolakezdéssel kapcsolatban a tudatos felkészülésről, a különböző fejlesztési területekről, az óvodai-iskolai átmenet nehézségeiről, most azonban egy másik oldalról szeretnénk megközelíteni a témát. Hogyan könnyítsük meg gyermekeink számára az iskolában töltött első napokat, heteket? Hogyan enyhíthetjük az iskolakezdéssel kapcsolatos félelmeiket, aggodalmaikat?

Írásunkban a szeptemberi iskolakezdés előtt álló szülők részére gyűjtött össze Földes Fanni pszichopedagógus, a Tudorka Műhely vezetője néhány ötletet, hogy a nyári szünet utolsó napjai örömteli várakozással, és ne szorongató izgulással teljenek.

Manubaba bolt

A legfontosabb, hogy mi magunk ne pánikoljunk

Bízzunk a gyerekünkben, bízzunk a képességeiben, és abban, hogy sikerülni fog neki. Ha mi félünk, ő is félni fog. Ha mi aggódunk, hogy nem lesznek barátai, hogy nem fog tudni helytállni az órákon, ő is aggódni fog. Ha izgulunk, hogy milyen lesz a tanító néni, milyenek lesznek az osztálytársak, ő is izgulni fog. Szülőként azzal segíthetjük őt, ha bizalommal, szeretettel és elfogadóan bátorítjuk őt ebben az új élethelyzetben.

 

Legyünk őszinték, hozzunk saját példát

Lássuk be, ez nem egy könnyű időszak. Az ismeretlen mindig félelmetes. Felnőttként is feszengünk, ha új közösségbe kerülünk, új munkahelyen kezdünk. Ha gyermekünk a félelmeit osztja meg velünk, mondjuk el neki, hogy teljes mértékben megértjük és elfogadjuk az érzelmeit. De nyugtassuk meg, hogy mindig csak a kezdet a nehéz, és hamar túl lesz az első napokon, utána pedig ugyanolyan ismerős lesz számára az iskolai közeg, ahogy az óvoda is az volt éveken keresztül.

Hozzunk példákat a saját életéből, a mi saját életünkből.

Meséljük el, hogy mi hogyan éltük meg az első napokat az iskolában, vagy ha pl. új osztályba kerültünk, mi is nagyon izgultunk előtte. Ez teljesen természetes érzés, felnőttként is nehéz újra és újra megküzdeni ezekkel a helyzetekkel. Ha megosztjuk vele, hogy ilyenkor bizony nekünk is nehézségeink vannak, és tudja, hogy megértjük és támogatjuk őt a félelmeiben is, az biztonságot és magabiztosságot ad neki. Emlékeztessük arra, hogy már ő is túl van több ilyen helyzeten: gondoljon vissza az első napra az óvodában, vagy amikor a nyári táborok előtt aggódott, hogy nem fog senkit sem ismerni, aztán mennyi barátot szerzett 1-2 nap alatt. A tapasztalatainkból tudunk erőt meríteni, gyerekként és felnőttként egyaránt.

Készüljünk előre tudatosan

Vegyük meg időben együtt a tanszereket, hogy lehetőségünk legyen mindenből a kedvenc mesehősös felszerelést kiválasztani, a füzetek becsomagolása, a tolltartó bepakolása, az iskolatáska kiválasztása mind mind izgalmas feladat, amit jó, ha nem nyűgnek, hanem közös programnak élünk meg.

 

 

A naptárban a napok (vissza)számolása mindig jó módszer arra, hogy a gyerekek is megérezzék, tudatosítsák, hogy mennyi idő van még hátra a várva várt napig. Segít nekik eligazodni az időben, ami szintén biztonságérzetet ad.

Mivel szeptembertől minden nap időre kell érkezni az iskolába, praktikus az utolsó héten fokozatosan bevezetni a korán fekvést-korán kelést, így nem lesz olyan hirtelen az átállás.

Olvassunk iskolára hangoló könyveket, a gyerekek könnyen tudnak azonosulni a mesékben hasonló élethelyzetet megélő szereplőkkel. A mesén keresztül átélt történet oldja a feszültséget, közelebb hozza a nehézségeket és a megoldásokat is.

Az első nap legyen különleges

Fontos esemény a család életében az első nap az iskolában, legyen ez a nap egy ünnepnap! Készüljünk előre, hogy az évnyitót és az első órákat követően elmegyünk fagyizni, sütizni, vagy közösen sétálni egyet. Amellett, hogy van mit várni aznap, remek feszültségoldó hatása is van, és még arra is lehetőséget kapunk, hogy meghallgassuk az első nap élménybeszámolóját. Attól függően persze, hogy mennyire beszédes a gyermekünk.

Fókuszálj a jóra

Beszélgessünk arról, hogy mekkora nagy kaland megismerni a betűket, megtanulni írni és olvasni! Ilyenkor kitárul a világ, belépünk a könyvek birodalmába, és a számok ismerete is nagyon izgalmas tud lenni. Kisiskoláskorra alakul ki a gyerekekben a tudásvágy, hogy mélyebben megismerjék és megértsék a világot, és az igény, hogy még jobban nyissanak a kortársak irányába. Mind értelmi, mind érzelmi szinten megérnek a feladatra, és míg reggel megszeppent ovisként lépnek be csemetéink az iskola kapuján, délután már kész iskolásként lépnek ki onnan.

 

+1 tipp: Az esti lefekvésnél meséljük el egymásnak kivel milyen jó/rossz dolog történt aznap. Lehet konkrét dolgokra is rákérdezni, de egy idő után már szívesen mesélnek maguktól is a gyerekek. Megtanulják beazonosítani, megélni és megfogalmazni az érzelmeiket, ami nagyon fontos képesség lesz a későbbiekben is. Nem utolsó sorban pedig megtudhatjuk, hogy mi történik velük azon kívül, hogy mi volt az ebéd a suliban.

Még több fejlesztő játék

TUDORKA MINISULI – OVI HELYETT, SULI ELŐTT- KOMPLEX ISKOLAELŐKÉSZÍTŐ NAP

A Tudorka Minisuli átmenet az óvoda és az iskola között: óvodai hangulatban, kislétszámú környezetben töltjük együtt a napot, és közben elsajátítjuk az összes képességet, ami az iskolai élethez szükséges. Mindezt játékosan, barátokkal együtt, közösségben tesszük, és minden tudásunkat beletéve, a lehető legsokszínűbb foglalkozásokkal igyekszünk gazdagítani a gyerekek napjait.

 

Érdekel!

Ha tetszett ez a bejegyzés, és szívesen olvasnál még hasonló tartalmakat, akkor feltétlenül iratkozz fel a hírlevelünkre – ne aggódj, tőlünk csak akkor fogsz emailt kapni, ha valóban fontos mondandónk van! Ha még több Manubabára vágysz, kövess be minket Facebookon és Instagramon és TikTokon is!

Ha kérdésed lenne, keress minket bátran az Elérhetőség menüpontunk alatt található telefonszámunkon vagy email címünkön, vagy gyere el az üzletünkbe (1124 Budapest, Kiss János altábornagy u. 55, a Margaréta játszótérrel szemben), ahol kollégáink készséggel segítenek majd neked!